VIDEO / Milk vs Whisky, 2016
Milk vs Whisky Vidéo, 8 min 40, 2016
Dans « Milk vs Whisky » un homme torse nu joue une partie de dames avec une femme habillée en niqab. Comme pions, l’homme joue avec 12 verres de whisky, et la femme avec 12 verres de lait. La dame se déplace et suit les diagonales, lors d’une prise de dame de « verre », la femme boit les verres de whisky de l’homme, et l’homme les verres de lait de la femme. (Un crypto-musulman peut boire de l'alcool si, intimement, il le rejette et affirme sa prohibition). La barque est leur lieu de rencontre. Une rencontre sereine dans une situation de concurrence et de conflit. Un lieu neutre, un « non-lieu », un entre-deux, sa spécificité est de n’être ni l’un ni l’autre, ni ce bord-ci, ni ce bord-là. Un espace de personne – no man’s land – le neutre « même » de la limite, celle de toute frontière, de toute surface, le traçage actif de la différence et de l’opposition.
In "Milk vs Whisky" a man is playing French Draught with a woman on a rowing boat. He is bear-chested and she is dressed in Niqab. The man uses 12 glasses of whisky as checkers and the woman 12 glasses of milk. The woman starts by making a move, following the diagonals. Each time she wins the man’s whisky glass/checker, she drinks the whisky that it contains whilst when the man wins, he drinks her milk glass/checker. (A crypto-Muslim may drink alcohol if he intimately rejects it and affirms its prohibition). The boat is their meeting place. It creates a contrast between a peaceful meeting place and a situation of competition and conflict. A neutral place, a "no-place", an in-between, its specificity is to be neither one nor the other, not from that side nor from this. A person's space - no man's land - the ‘very’ frontier’s neutrality, that of any boundary, of any surface, the active tracing of difference and opposition.
Milk vs Whisky Installation vidéo. ZKM Museum of Contemporary Art Karlsruhe, Germany 2017.